Editörler
Doç. Dr. Müşerref YARDIM
Dr. Betül KARAKOYUNLU
AVRUPA-MERKEZCİLİĞİN TARİHSEL HAFIZASI: ORYANTALİZM
Faruk KARAARSLAN
BATI DIŞI TOPLUMLARDA SELF ORYANTALİZM VE İSLAMOFOBİ
Müşerref YARDIM / Betül KARAKOYUNLU
SELF ORYANTALİZM BAĞLAMINDA KÖY ENSTİTÜLERİNDE EĞİTİM
Gülsen ÇANKAL / Ayşe ŞAHİN
ŞARKİYATÇILIĞI MİLLİLEŞTİRMEK: KÜLTÜREL ALANDA ŞARKİYATÇI AHLAKIN KURUMSALLAŞMASI
İlhami AYDIN
BATI’YI İÇSELLEŞTİREN DİRİLİŞ DÜZENİ:
SEZAİ KARAKOÇ VE İÇSELLEŞTİRİLMİŞ ORYANTALİZM
M. Mustafa İYİ
TÜRKİYE’DE İSLAM DÜŞMANLIĞININ ORYANTALİST ARKA PLANI
Büşra KEPENEK ŞAHİN
SELF-ORYANTALİST SÖYLEMİN YENİ NESNESİ: SURİYELİLER
Melek YELBOĞA
LIBYA’DA BATI ALGISI VE SELF-ORYANTALIZMIN DÜNÜ VE BUGÜNÜ
Merve GÖNLÜHOŞ ELMAS
TUNUS’TA SIYASAL DÖNÜŞÜM: LAIK-İSLAMCI TARTIŞMALARI VE SELF-ORYANTALIST PERSPEKTIFLER
Muhammed Said TOPAL
Bugün Türkiye’de herhangi bir toplu taşıma aracında Arapça ya da Kürtçe konuşanlardan rahatsızlık duyanlar ile İngilizce ya da Fransızca konuşanlara aldırış etmeyenlere sıkça rastlanmaktadır. Suriye’deki iç savaş sonrasında başlayan göç, yeni sosyal sorunların yaşanmasına sebep olmuştur. Bununla birlikte toplumda göçmenlerle bir arada yaşama konusunda farklı görüşler ve tavırlar ortaya çıkmıştır. Bu görüş ve tavırlar arasında Türk modernleşmesi kaynaklı self oryantalist bakış açısı da kendisini göstermiştir. Kendi kurgusuna göre Batılıyı makbul ve üstün ancak Doğuluyu aşağı gören bir anlayışın izleri gündelik hayatta ve sosyal medyada takip edilmektedir. Türk modernleşmesinde self oryantalizm iki yönlü sürdürülmüştür. Birinci yönü geri kalmış olduğu düşünülen Anadolu köylüsünün medenileştirilmesidir. İkinci yönü bölgedeki İslam dinine mensup diğer toplumlara karşıdır. Bu ikinci gruba Türkiye içinde yaşayan Türk olmayan diğer etnik ve Müslüman unsurların bir kısmı da dahil edilebilir. Buna bağlı olarak Ortadoğu’da bir ülke olmamıza rağmen Ortadoğu’daki diğer ülkelerle sadece haritalarda çizilen sınırlara değil kültür, medeniyet ve kimlik unsurlarıyla da yeni mesafeler oluşturulması planlanmıştır. Dolayısıyla Türk modernleşmesinin radikal self oryantalist tipi için iki öteki vardır: geleneksel değerlerine bağlı Anadolu insanı ile Ortadoğu’daki herhangi bir toplum ya da etnik unsur. Bugün Türkiye’de ırkçı söylemin yükselişinde bu tarihsel ve toplumsal hafızanın oynadığı önemli rol göz ardı edilmemelidir. Türkiye’de self oryantalizm çalışmalarının yeterli sayıda olmadığı tespit edilebilir. Türkiye’nin modernleşme tarihinde bu anlayışın ortaya çıkması ve daha sonra farklı kanallarla varlığını sürdürmesi pek çok alanda takip edilebilir