Fusûsu´l-Hikem kitabı, şeyhimiz, imâm, kâmil, ümmetin hâdîsi, kâmillerin imâmı, imâmların imâmı, Muhyi´l-hak ve´d-din Ebu Abdullah Muhammed b. Ali b. el-Arabi et-Taî´nin (r.a) muhtasar kitaplarının en nefislerinden birisidir.
Bu eser, onun son neş´eleri ve tenezzüllerindendir. Fusûsu´l-Hikem, Muhammedî makâmın kaynağından, zâtî ve ahadiyet/birlik özelliğindeki cem meşrebinden vârid olmuş, böylelikle de, Hz. Peygamber (a.s) Efendimizin Allah´ı bilmek hakkındaki zevkinin özünü içeren ve içinde zikredilen büyük veli ve nebilerin zevklerinin kaynağına işâret eden bir kitap olarak gelmiştir.
Ayrıca bu eser, uyanık ve basîret sahiplerini, o veli ve nebilerin zevklerinin özüne, himmetlerinin ve arzularının yöneldiği/taalluk şeylerin neticelerine, elde ettikleri ürünlerin içeriklerine ve kemâllerinin nihâyetlerine irşâd eder.
Binaenaleyh, Fusûsu´l-Hikem, onlardan her birisinin kâmil makâmının içermiş olduğu şeyler üzerine adeta bir mühür; bu makâmların kapsadığı ve kendilerinden zuhûr eden şeylerin asıllarına dikkat çeken bir eser olmuştur.
Sadreddin Konevî el-Fükûk adıyla özgün açıklamalar getirdiği Füsûsu´l-Hikem´i yukarıdaki sözleriyle nitelemektedir. Bilindiği gibi Konevî İbnu´l-Arabî´nin öğrencisidir ve üstâdının fikirlerini sistemleştiren büyük bir Anadolu düşünürüdür. Onun Füsûs´a getirdiği açıklamaları bu esere yazılmış şerhler dizisi içinde birinci elden yorumlar olarak görmek uygun olur. Dolayısıyla yayınevimizin Füsûsu´l-Hikem´in Sırları başlığıyla neşrettiği el-Fükûk, İbnu´l-Arabî sisteminin problematik yönünü çözen ve çözümleyen bir eser olarak değerlendirilmelidir.